ČD a ÖBB představují Railjet v České republice
Od prosince 2014 spojí ÖBB a ČD města Graz, Vídeň a Praha vlaky Railjet. Jako malou ochutnávku prezentují oba národní dopravci tuto komfortní soupravu v České republice. Předváděcí jednotka ÖBB je na cestě z Vídně do Prahy a dál do Ostravy. Jede na dalších dvou spojích, na pravidelném spoji SC Pendolino z Ostravy do Prahy a jako zvláštní vlak z Prahy do Vídně s oficiálními hosty a s veřejností.
„Railjet přináší do České republiky úplně novou kvalitu cestování. Nabídne atraktivní služby, což určitě přiláká na železnici další zákazníky. Bude to silný konkurent pro cestování auty nebo autobusy na přetížených dálnicích a silnicích. Lepší služby poskytneme díky Railjetům manažerům i běžným cestujícím, rodičům s dětmi nebo cyklistům,“ říká Petr Žaluda, předseda představenstva ČD, a.s.
„Rychlé spojení z Grazu přes Vídeň do Prahy od prosince 2014 je další důležitý krok v našem programu zvyšování kvality. Prostřednictvím partnerství s Českými drahami dál rozšiřujeme nabídku pro naše zákazníky,“ uvedl Christian Kern, předseda představenstva ÖBB-Holding AG.
Výroba vlaků Českých drah je v plném proudu, jak doplnil Roman Kokšal, ředitel dopravní divize Siemens Česká republika: „V současnosti už máme vyroben spodek dvou vozů. První vozová skříň bude hotová v květnu a poté zahájíme lakování v modrém designu Českých drah. Na českých kolejích se první Railjet ČD objeví v polovině příštího roku, a pak s přibližně měsíčními intervaly přibydou další tak, abychom zabezpečili úspěšný start společného projektu českých a rakouských drah v prosinci 2014.“
Předání lokomotivy a křest
Zvláštní jízda Railjetu odstartovala dnes v 8:28 hod. ve Vídni Meidlingu. V Brně se setkali předseda představenstva ÖBB Christian Kern a jeho český kolega Petr Žaluda. Jako symbol kooperace předali Christian Kern z ÖBB a Roman Kokšal ze Siemensu CZ model Railjetu předsedovi představenstva ČD Petru Žaludovi. Poté se Christian Kern rozloučil s Railjetem pokračujícím do Prahy, kde Birgit Wagner, členka představenstva ÖBB Personenverkehr AG, Petr Žaluda a Roman Kokšal prezentují Railjet české veřejnosti a také křtí lokomotivu jménem „Spirit of Praha“.
Railjet spojení Graz – Vídeň – Brno – Praha
Od prosince 2014 zavedou ÖBB a ČD na trati Graz – Vídeň – Brno – Praha spoje Railjet ve dvouhodinovém intervalu. V provozu budou tři rakouské a sedm českých souprav. Vlaky Railjet Graz – Praha budou vedeny přes vídeňské hlavní nádraží. Díky tomu budou moci cestující využít pohodlné a přímé spojení bez přestupů z Prahy do Vídně, resp. do Grazu.
Lepší vlak pro českou a moravskou metropoli
Zcela nová kvalita cestování startuje v prosinci 2014 také mezi oběma největšími městy České republiky Prahou a Brnem. Zde nabídne Railjet atraktivní alternativu k přetížené dálnici a služby šité na míru různým skupinám cestujících: business class pro manažery nebo dětské kino pro rodiny s dětmi.
Stejný servis také v ČD railjet
Railjety zakoupené ČD a vyráběné společností Siemens se budou skládat ze 7 vozů a nabídnou 442 míst k sezení: pět vozů 2. třídy s 384 místy, restaurační vůz a řídicí vůz s business class se 6 místy a s 1. třídou o 42 místech. ČD railjet nabídne stejný komfort a veškerý servis, který zákazníkům nabízí i rakouský Railjet. Všechny soupravy Railjet jsou vybaveny restaurací a k dispozici je také Wi-Fi. Každý vůz je vybaven přehledným informačním systémem. Moderní monitory informují o aktuální rychlosti, průběhu cesty a momentální poloze vlaku a následující zastávce. Elektronický rezervační systém umožňuje snadné nalezení místa k sezení. ČD railjet nabídne také přepravu jízdních kol a úplnou novinkou na českých tratích bude dětské kino.
Kratší cestovní doba a vyšší komfort
Nasazením Railjetu na Severní dráhu – z Vídně do Prahy – se zvýší cestovní komfort pro naše cestující. Také cestovní čas mezi Vídní a Prahou se zkrátí přibližně o 30 minut na cca 4 hod. a 10 min.; mezi Grazem a Prahou bude činit zkrácení cestovní času více než 50 minut (nový cestovní čas bude asi 6 hod. a 50 min.). Od prosince 2014 budou vedeny všechny důležité mezistátní dálkové linky s prvotřídními soupravami – Railjet nebo ICE – přes vídeňské hlavní nádraží. Vídeňské hlavní nádraží tak bude sloužit jako křižovatka kvalitní mezinárodní železniční dopravy. Díky kooperaci mezi ÖBB a ČD a nově otevřenému průjezdnému vídeňskému hlavnímu nádraží vznikne na ose sever – jih analogické spojení k Railejtům na ose východ – západ, které bude přímé bez přestupů.
Foto: ČD
Základní informace o ÖBB railjetu
- Railjet je špičkový vlak ÖBB od roku 2008 a stanovil měřítko pro kvalitní servis, komfort a vysokou rychlost.
- Jednotlivé třídy Railjetu nabízejí:
- 2. třída: ergonomické sedačky, elektrické zásuvky, minibar, dětské kino
- 1. třída: pohodlné kožené sedačky, elektrické zásuvky, více prostoru, noviny a časopisy zdarma, donášku občerstvení z nabídky jídelního vozu
- business class: pohodlné kožené sedačky se zabudovanou podnožkou, elektrické zásuvky, mnoho místa na odkládání, noviny a časopisy a nápoj na přivítanou dle výběru zdarma, donášku občerstvení z nabídky jídelního vozu
- Railjet je aktuálně nasazen v mezistátním provozu na linkách z Budapešti do Mnichova nebo z Vídně do Curychu.
- Railjet je v Rakousku v provozu od 14. prosince 2008 na tzv. Západní dráze z Vídně do Salcburku, od 7. listopadu 2011 také na Jižní dráze z Vídně do Grazu, resp. Villachu, od prosince 2014 bude nasazen také na Severní dráze směrem do Prahy.
- Maximální rychlost je 230 km/h, délka 205 metrů (s lokomotivou), hmotnost 330 tun.
- ÖBB railjet nabízí 408 míst k sezení (16 business class, 76 v 1. třídě, 316 ve 2. třídě)
- ČD railjet nabídne 442 míst k sezení (6 business class, 42 v 1. třídě, 384 + 10 ve 2. třídě)
- Komfort v soupravách Railjet:
- velký prostor pro cestující, velmi široké mezivozové přechody, extra velká okna, bezbariérové řešení (ve vlaku je zabudovaná plošina pro nástup vozíčkářů a vlak nabízí 3 místa pro vozíčkáře) a velmi klidná jízda
- informační systém pro cestující
- 72 monitorů, 140 reproduktorů, elektronické ukazatele rezervací a centrální informační místo
- Služby v soupravách Railjet:
- 4 zaměstnanci v soupravě (1 průvodčí a 3 členové servisu)
- Minibar, donáška občerstvení z jídelního vozu na místo cestujících a restaurant
- Wi-Fi
- Dětské kino, přeprava jízdních kol (ČD railjet)
Zdroj: ČD